نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 12553
بازتاب رسانه ای 'عمیات ویژه 85'
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۰۷
نخستین بازی رایانه‌ای انرژی هسته‌ای ایران با عنوان "عملیات ویژه 85"  كه دو روز پیش به بازار عرضه شد مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

به گزارش "الف"، ابراهیم بیومی استاد جامعه شناسی سیاسی در مركز ملی پژوهش های اجتماعی و جنایی در قاهره در گفتگو با شبكه الحزیره، گفت: ابداع این بازی رایانه ای به نام عملیات ویژه هشتاد و پنج در ایران، بخشی از جنگ رسانه ای بین ایران و آمریكاست كه این جنگ نیز بخشی از رویارویی این دو كشور بر سر برنامه هسته ای ایران و سایر مسائل منطقه ای است.
  تصویری از بازی ایرانی  بیومی ادامه داد: بدون تردید این بازی تاثیر زیادی بر كودكان خواهد داشت، به گونه ای كه آنها را از نظر فكری برای رویارویی بین ایران و آمریكا آماده می كند و به آنها القا می كند كه باید برای جنگ آماده باشند.

هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز در گزارشی به قلم كریستیان اشتوكر در این باره نوشت: ایران با طراحی و تولید بازیهای رایانه ای ویژه كودكان در تلاش است ارزشهایی نظیر از خودگذشتگی و شهادت را به آنها آموزش دهد. در چنین بازیهایی بازیكنان یا همان كودكان ایرانی باید سربازان امریكایی و اسرائیلی را بكشند تا بتوانند ماموریت خود را به انجام رسانند. اشتوكر با اشاره به اینكه تولید این قبیل بازیهای رایانه ای بمنزله ابزاری در ایجاد جنگ تبلیغاتی میان سازمانهای اسلامگرا همچون حزب الله و اسرائیل و نیز مناقشه شعله ور میان ایران و آمریكاست اظهار داشت:  این بازی كه عملیات ویژه 85 نام دارد، بازی ایرانی علیه آمریكا و اسرائیل است.  این نشریه آلمانی ادامه داد: اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در این باره اعلام كرده است، این اتحادیه با ورود این بازی رایانه ای به بازار مصرف بر آن است، شجاعت و دلاوریهای یك سرباز انقلاب ایران را علیه صهیونیستها و آمریكائیها به نمایش بگذارد. محمد تقی فخریان دبیر كل اتحادیه دانش آموزان ایران در مورد این بازی گفت: با وجودیكه این بازی یك بازی سراسر تیراندازی است، اما كاملا صلح آمیز است. وی افزود: در این بازی ما تبلیع و ترویج تروریسم و خشونت نمی كنیم بلكه هدف ما از تولید این بازی آزادسازی گروگانهای ایرانی است. فخریان ابراز داشت در واقع ما برای از خودگذشتگی، فداكاری و دفاع از كشورمان تبلیع می كنیم .

اشپیگل ادامه داد: برای آنكه بازیگران این بازی بتوانند آنرا با موفقیت به پایان برسانند باید سربازان آمریكایی و اسرائیلی را بكشند و سرانجام دانشمندان و دیپلماتهای ایرانی را آزاد كنند. اشتوكر در ادامه این گزارش نوشت، ماجرای این بازی كه در كشور عراق شروع می شود داستان اتفاقاتی را كه برای یك زوج جوان ایرانی پیش می آید به تصویر می كشد. آنها كه هر دو دانشمند اتمی ایرانند و برای یك سفر زیارتی به كربلا وارد شده اند ربوده و به زندانی در اسرائیل منتقل می شوند. در این میان بازیگری كه نقش یك سرباز نخبه بنام بهمن ناصری را بازی می كند سعی می كند هر دو دانشمند ایرانی در بند را آزاد كند.  خبرنگار اشپیگل با اشاره به اینكه ساخت و تولید چنین بازی رایانه ای نوعی حمایت مالی در راستای القای یك سیاست تبلیغاتی است خاطر نشان كرد: در این بازی هشت مرحله ای رزمنده و مبارز دلیر ایرانی به اسرائیلی ها حمله ور می شود. او سرانجام موفق می شود زندان دانشمندان هسته ای ایران را پیدا كند و به همراه چهار ایرانی دیگر كه در یك ماجرای واقعی در سال 1982 میلادی در ناآرامی های جنگ داخلی در لبنان ناپدید شدند و دولت ایران تا به امروز معتقد است كه این چهار مرد هنوز زنده و در دست اسرائیلی ها هستند را آزاد كند. گذشته از این، فرمانده این مبارزه همچنین در طول ماموریتش موفق می شود یك جاسوس دوجانبه را كه اسرار هسته ای ایران را به اسرائیل داده است دستگیر كند. فخریان دبیر كل اتحادیه دانش آموزی تصریح كرد استفاده از بازیهای رایانه ای از آن جهت مطلوب است كه می تواند در میان بچه ها از محبوبیت برخوردار شود. وی افزود: به این وسیله می توان ارزشهای ایدئولوژیك نظیر از خود گذشتگی و شهادت را به آنها منتقل و همزمان بر روی موضوع هسته ای كشور نیز تمركز كرد.
 تصویری از بازی ضد ایرانی تولید شده توسط یک شرکت آمریکایی  فاكس نیوز با پوشش خبری تولید این بازی رایانه ای گفت: یك بازی جدید رایانه ای وارد بازار شد كه نام آن، عملیات ویژه هشتاد و پنج است. در این بازی رایانه ای، بازیگران، دانشمندان هسته ای اسیر شده را نجات می دهند، اما مسئله در این بازی اینست كه این دانشمندان هسته ای ایرانی هستند و نیروهای آمریكایی آنان را بازداشت كردند. فاكس نیوز افزود: ایران بیش از یكسال پیش و در پی منتشر شدن بازی ویدیویی در آمریكا به نام حمله به ایران، از تولید این بازی خبر داده بود. در بازی تولید  شده توسط آمریكایی ها نشان داده می شود که یگانی از نیروهای ویژه امریكایی در عملیاتی می خواهند تاسیسات هسته ای ایران را برچینند.  فاكس نیوز برای بررسی این خبر با نیكلاس تامپسون سر دبیر ارشد وایرد مگزین گفتگو كرد. گزارشگر فاكس نیوز گفت: آیا این بازی به این معنی است كه عناصری از دانشجویان از كشوری به كشوری دیگر با یكدیگر نبرد می كنند و این نبرد هم در عرصه بازی های ویدیویی است؟ این كارشناس گفت: بله مسئله ای كه در سالهای گذشته تغییر كرده این است كه ساختن چنین بازی هایی آسانتر شده است. شركتی كه نسخه امریكایی بازی ویدیویی را تولید كرد، هر هفته یا هر ماه چنین بازی هایی تولید می كند.  گزارشگر فاكس نیوز گفت: وقتی شما این بازی ایرانی را می بینید آیا دقت دارید در این بازی به نظامیان آمریكایی شلیك می شود. به نظر شما كیفیت این بازیهای چطور است؟ این كارشناس گفت: بازیهای رایانه ای باید سرگرم كننده باشند. مردم در ایران همانند ما آمریكایی ها بازیهای رایانه ای انجام می دهند. آنها جام جهانی فیفا در شكل یك بازی رایانه ای را دوست دارند. آنها بازیهای رایانه ای را انجام می دهند كه مایكروسافت تولید كرده است. گزارشگر فاكس افزود: از جنبه مهارتهایی كه با این بازی ها به دست می آید ارزیابی شما از این بازی در ایران چیست؟ این كارشناس گفت: جالب است بدانید که زمانی كه فردی بازی می كند، در عمل بینایی بهبود می یابد، هماهنگی دست و چشم بهبود می یابد و راهبرد همكاری گروهی تقویت می شود.  
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۸ ۱۶:۰۸:۵۹
انچه که عوض داره گله نداره. البته بهتر است برای بازیهای رایانه ای دنبال سوژه هایی بود که اگاهی کودکان را بالا برده ولی فرهنگ خشونت را ترویج نکند در عین حال
مردان بی بخاری نیز تحویل جامعه فردا
ندهد . بهترین سوژه مطالعه در سیره مولای متقیان علی (ع) است .ابر مردی که فرهنگ جوانمردی ،رافت ، شجاعت و بیباکی و شمشیر را با هم دارا بود .
سنت خداوند نیز به ما چنین حکم کرده است .
حزب ا.. لبنان را ببینید .تبلور مناسبی از شخصیت مولا علی نیستند ؟ (33553)
 
tina
۱۳۸۶-۰۴-۲۹ ۱۱:۴۳:۱۷
باید روزی ده تا ازین بازی ها تولید کرد. آمریکا از هیچ کاری برای تحریک افکار عمومی دریغ نمی کنه ما هم باید در مقابل اونا همینطور باشیم (33584)
 
Mostafa
۱۳۸۶-۰۴-۳۱ ۱۴:۲۴:۳۲
باید روزی ده تا ازین بازی ها تولید کرد. آمریکا از هیچ کاری برای تحریک افکار عمومی دریغ نمی کنه ما هم باید در مقابل اونا همینطور باشیم
دقيقا... اما در همين راستا بايد به حرفي كه دوست عزيز قبلي گفت هم باشيم.
بهترین سوژه مطالعه در سیره مولای متقیان علی (ع) است .ابر مردی که فرهنگ جوانمردی ،رافت ، شجاعت و بیباکی و شمشیر را با هم دارا بود .
البته نه ديگه اينقدر هم وارد دين بشيم و دين رو به بازي بگيريم. بلكه ميشه از افسانه رستم خودمون بازي بسازيم. چطوركه شركت خارجي UBiSoft مياد و داستان شاهزاده ايراني رو ميسازه و ما كه خودمون ايراني هستيم نمي ريم بازي 7 خوان رستم رو بسازيم و يا بزم رستم و اسفنديار (33797)
 
ali
۱۳۸۶-۰۶-۲۸ ۱۴:۲۶:۵۹
salam man az tahie konnandegan bazi tashakor mikonam

eiy kash zoodtar be fekre tarahi chenin bazihaee mi oftadand

omidvaram edame peida kone (38847)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۸ ۰۳:۴۵:۴۰
به نظر من ایران باید تا جاییی پیشرفت کند که یک بازی همانند crysis بلکه بهتر بسازد
و دوم اینکه لرزه بر اندام دولت مردان کاخ سفید بی افکند که که اینان جرات ساخت چنین بازی ها و فیلم ها و تهدید ها در برار ایران را نکنند

موفق و پیروز باشید (40055)
 
محسن میرجلیلی
۱۳۸۶-۰۸-۲۹ ۲۲:۲۱:۱۸
سلام از همین جا دست مسئولین عزیز اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان را می بوسم و امیدوارم خداوند متعال بر توفیقاتشان بیفزاید همچنین سازنده این بازی جناب آقای مسائلی(البته به سفارش انجمن اسلامی) (44270)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.