اصفهان-مقصد بیست و نهمین سفر رئیس جمهور- در یک نگاه

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و اعضای دولت نهم روز پنجشنبه در بیست و نهمین سفر استانی خود به اصفهان سفر خواهند کرد.
زمان بیست‌و نهمین سفر استانی رئیس جمهوری و همراهان به اصفهان به عنوان مظهر تاریخ ، تمدن و هنر کشور، پنج روز اعلام شده است. 

احمدی نژاد 

به همین مناسبت،خبرگزاری جمهوری اسلامی در اینجا فرازهایی از مختصات نصف جهان، این دیار برجسته ایران زمین را در چند بخش ارایه می‌دهد.
*******
اصفهان در طول تاریخ کهن خود مهد پرورش استعدادهای درخشان و زمینه ساز شکوفایی شخصیت سختکوش و خلاق ساکنین این دیار بوده است.

علما و دانشمندان گرانقدر، مجاهدان شهادت طلب ،شاعران و سخنوران توانا، اندیشمندان صاحبدل، هنرمندان،پیشه‌وران و صنعتگران چیره دست در این سامان بالیده و درخشیده‌اند و چشم فرهیختگان و هنر دوستان عالم را به سوی خود خیره کرده‌اند.

مردم این دیار در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضوری وصف نشدنی در صحنه‌های دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی، برگ زرین دیگری بر تاریخ خود افزودند.

‪ ۲۳‬هزار و ‪ ۱۰۴‬شهید استان اصفهان با خون سرخ خویش، این برگ زرین تاریخ را امضاء کرده‌اند و بیش از ‪ ۴۴‬هزار جانباز و چهار هزارو ‪ ۳۸۷‬آزاده گواه زنده ایثار و فداکاری مردم این دیارند.

سرزمین و جغرافیا:
استان اصفهان با مساحت حدود ‪ ۱۰۷‬هزار و ‪ ۴۴‬کیلومتر مربع در مرکز ایران واقع شده و از شمال به استانهای مرکزی،قم و سمنان،از جنوب به استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استانهای خراسان و یزد و از غرب به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری متصل است.

از نظر وسعت، استان اصفهان پس از استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام چهارم است و حدود ‪ ۶/۶‬از مساحت کشور را شامل می‌شود.

استان اصفهان از نظر تقسیمات کشوری پیوسته در حال تغییر بوده به طوری که از سال ‪ ۱۳۱۶‬که تاریخ قانونی شدن تقسیمات کشوری است،به‌عنوان استان دهم از دو شهرستان اصفهان‌و یزد تشکیل شده بود، اما بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان اصفهان دارای ‪ ۲۱‬شهرستان، ‪ ۹۱‬شهر، ‪ ۴۳‬بخش و ‪ ۱۲۲‬دهستان است.

این استان دارای شهرستانهایی به اسامی تیران و کرون ، فلاورجان، شهرضا، دهاقان ، فریدونشهر، اردستان، خمینی شهر، فریدن، اصفهان ، لنجان، سمیرم، مبارکه، آران و بیدگل، نائین، نجف‌آباد، برخوار ومیمه، گلپایگان، چادگان، خوانسار، نطنز و کاشان است.

عوارض طبیعی:
استان اصفهان به دلیل گستردگی آن، دارای ناهمواریهای متفاوتی است.

در غرب استان رشته کوه‌های "زاگرس"با جهت شمال غربی - جنوب شرقی از شمال گلپایگان تا ارتفاعات سمیرم کشیده شده است و منطقه کوهستانی گلپایگان ، فریدن و خوانسار را دربرمی‌گیرد که شامل رشته کوه‌های"دالان کوه" و "دره‌بید" به ترتیب با ارتفاع ‪ ۳۹۱۵‬و‪ ۳۶۳۱‬متر و دنباله ارتفاع "زرد کوه" بختیاری به نام "شاهان کوه" با ارتفاع ‪ ۳۰۴۰‬متر می‌شود.

ناحیه کوهستانی جنوب استان اصفهان شهرستان سمیرم و بخشی از غرب شهرستان شهرضا را فراگرفته است.

در ناحیه کوهستانی شمال استان که‌شهرستانهای نطنز، اردستان و نائین واقع شده‌اند، ارتفاعات" کرکس" با ‪ ۳۸۹۵‬متر ارتفاع دیده می‌شود.

شهرهای آران و بیدگل ، کاشان اردستان ، نطنز و نائین در دامنه‌های همین رشته کوههای مرکزی قرار گرفته‌اند.

در قسمت مرکزی استان دره"زاینده‌رود" با ارتفاعات بلندی محصور شده‌است که مرتفع‌ترین آنها رشته کوه‌های"مارشنان"با ارتفاع ‪ ۳۳۳۰‬متر در شمال شرق شهر اصفهان قرار دارد.

منطقه‌ای که شهر اصفهان بر روی آن قرار گرفته است،از حاصلخیزترین جلگه‌های فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و در یک فرورفتگی طویل و ممتد قرار گرفته که تا سیرجان ادامه دارد.

مساحتی حدود ‪ ۱۰‬هزار کیلومتر مربع از وسعت استان اصفهان در شرق و شمال شرق، شن‌های روان، تپه‌های شنی و ریگزار ثابت و متحرک است که تهدیدی برای محیط زیست استان و اراضی کشاورزی بخصوص در شرق شهر اصفهان و حتی سکونت در شهر اصفهان محسوب می‌شود.

آب و هو و بارندگی:
شرایط اقلیمی باعث شده است که استان دارای آب و هوای متفاوت باشد بگونه‌ای که حداقل دما در مناطق غرب استان تا منهای‪ ۳۰‬درجه و حداکثر آن تا ‪ ۴۹‬درجه در نیمه شرقی گزارش شده است.

استان اصفهان از مناطق خشک کشورمان محسوب می‌شود و متوسط دوره ‪ ۳۰‬ساله بارندگی آن ‪ ۱۷۳/۶‬میلیمتر است.کمترین میزان بارندگی مربوط به منطقه خور و بیابانک در شرق استان با‪ ۸۳/۳‬میلیمتر و بیشترین آن درمناطق کوهستانی جنوب در شهرستان سمیرم ‪ ۵۲۰/۵‬میلیمتر در دوره بلندمدت است.

جمعیت:
استان اصفهان بر اساس نتایج اولیه سرشماری سال ‪ ۱۳۸۵‬سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمیلیون و‪ ۵۵۰‬هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ‪ ۴۹‬درصد زن و ‪ ۵۱‬درصد مرد هستند.

سه میلیون و‪ ۷۶۰‬هزار نفر از این جمعیت در شهرهاو ‪ ۷۴۲‬هزارنفر در روستاها زندگی می‌کنند.

تراکم جمعیت (تعداد جمعیت در یک کیلومتر مربع)در این استان حدود ‪ ۴۱‬نفر است.

شهرستان اصفهان با یک میلیون و ‪ ۹۸۴‬نفر پرجمعیت‌ترین و شهرستان خوانسار با بیش از ‪ ۳۴‬هزار نفر کم جمعیت‌ترین شهرستان این استان است.

جمعیت استان اصفهان در سال ‪ ۱۳۵۵‬تعداد ‪ ۲۱۷۶۶۹۴‬نفر بوده، به عبارت دیگر در یک دوره ‪ ۲۸‬ساله جمعیت این استان بیش از دو برابر شده است.

استان اصفهان با داشتن حدود‪ ۶/۶‬درصد از مساحت کشور حدود ‪ ۶/۳‬از جمعیت را در خود جای داده است و از این نظر در سطح ملی، وضعیت متعادلی دارد اما وضعیت پراکندگی جمعیت در استان بسیار نامتعادل است و حدود ‪ ۷۰‬درصد جمعیت در شهرستانهای اصفهان، نجف‌آباد،فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه که در مناطق حاصلخیز و یا صنعتی استان قرار دارند، با وسعتی معادل ‪ ۱۹/۳‬درصد مساحت استان زندگی می‌کنند.

دلیل افزایش جمعیت در بخشی از استان را علاوه بر وضعیت طبیعی باید در سرمایه‌گذاریهای کلان دولتی و تمرکز صنایع و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز جست و جو کرد.

به لحاظاشتغال جمعیت نیز با نرخ بیکاری حدود ‪ ۱۱‬درصد این استان درمیان استانهای کشور در رده هیجدهم قرار دارد.

میراث فرهنگی رمز ماندگاری اصفهان:
------------------------------------------

اصفهان - احمدی نژاد
اصفهان اگر چه مرکز صنعت است، در قلب ایران قرار دارد و... اما فقط و فقط به دلیل داشتن میراثی کم نظیر از گذشته ، شهرت جهانی یافته است، میراثی که رمز ماندگاری و اساس توسعه این استان باید باشد.

جای جای این استان ، آثاری دارد، دیدنی و فقط دیدنی، نه نوشتن در مورد آنها کفایت می‌کند و نه شنیدن.

استان اصفهان حدود ‪ ۱۵‬هزار اثر تاریخی شناسایی شده دارد که فقط ‪۱۲۱۰‬ اثر آن به ثبت رسیده است.

این گنجینه بی‌بدیل آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و برای حفظ و شناساندن و کسب ثروت از طریق جذب دوستداران میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کافی نشده است.

حفظ آنچه که تملک شده‌و تملک بناهایی که باید حفظ شود از جمله مشکلات عمده برای نگهداری این میراث گرانقدر است و به اعتباری کلان نیاز دارد.

جذب اعتبارات وتسهیلات برای مرمت بناهای تاریخی و تبدیل به مراکز اقامتی پذیرایی و هتل و ایجاد مراکز فرهنگی از دیگر نیازهای میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان است.

ایجاد زمینه و تسهیلات با کارمزد پایین می‌تواند، بسیاری از مشکلات را مرتفع و زمینه گردشگری را فراهم کند.

دادن تسهیلات برای مرمت و تبدیل بسیاری از بناهای قدیمی برای تبدیل آنها به موزه‌های خصوصی از دیگر نیازهای میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان است.

در این حال یکی از معضلات‌اساسی اصفهان، کمبود اماکن پذیرایی و اقامت است و هرساله به خصوص در ایام نوروز کمبوداماکن پذیرایی در شهر اصفهان کاملا مشهود است

نظرات 1 + ارسال نظر
سبا جمعه 11 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:34 ب.ظ http://sabanosrati.iranblog.com

افرین من از مطلبات استفاده کردم عزیزم مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد