تقریبا همه چیز درباره نظامیان متجاوز انگلیسی(۲)

اقدامات دیپلماتیک علیه ایران

اما انگلیس علاوه بر جوسازی و هیاهوی شدید رسانه ای همزمان به قدامات دیپلماتیک  نیز متوسل شد. بدین صورت که تنها در یک روز (10 فروردین) از طرفی ادروغان نخست وزیر ترکیه با احمدی نژاد تماس گرفته و خواستار آزادی فی ترنی شده و از طرف دیگر وزرای خارجه ژاپن و استرالیا با متکی تماس گرفته و خواستار حل و فصل (ماستمالی)فوری موضوع شدند؛ که در جواب اولی احمدی نژاد قول مساعد داد و در جواب دومی و سومی متکی گفت: « انگلیسی ها باید بپذریند که تعرض به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و در این چارچوب تضمین بدهند که دیگر این کارها تکرار نخواهد شد.»

ولی از آنجا که این اقدامات برای به زانو درآوردن ایران کافی نبود از قبل تلاش بی وقفه ای را برای تصویب قطعنامه یا حداقل بیانیه ای در شورای دروغین امنیت آغاز کرده بودند؛ که در نهایت به یک بیانیه مطبوعاتی به شدت ناامید کننده دست یافتند چنانچه نماینده انگلیس در سازمان ملل بعدا گفت:«ساعت ها وقت صرف کردیم که دستگیری نظامیان داخل آب عراق و غیرقانونی بیان شود و یا در درخواست آزادسازی آنان قید «فوری» لحاظ شود، که هیچ کدام نشد!». با این حال فشار دولت علّیه انگلیس به ممالک یوروپ بیشتر جواب داد تا آنجا که اتحادیه اروپا در بیانیه خود محل دستگیری نظامیان را خارج از حریم آب های ایران عنوان کرده و خواستار آزادسازی فوری آنان شد.

نرم شدن اندک اندک مواضع ما

انگلیس که اکنون کمی جرأت گرفته بود، به اصطلاح عامه به چرند گویی مفرط افتاده بود و بر وزن سخنان قلدرمآبانه و توهین آمیز خود هر لحظه می افزود و در این شرایط به جز لاریجانی که گفته بود: «درشت گویی های انگلیس باعث می شود آزادی ملوان زن به حال تعلیق درآید»؛ انگار کم کم احساس می شد که مواضع دستگاه دیپلماسی نرم تر شده تا آنجایی که در دل دلسوزان نظام بیم آزادی آنان را زنده کرد. شاهد ماجرا نیز اظهارات حسینی سخنگوی وزارت خارجه که پس از سوالات خبرنگاران بیان می کند سفیر انگستان روز یازدهم فروردین جوابیه ای به یادداشت اعتراض آمیز ایران ارائه نموده و در آن نکات مختلفی! وجود دارد که می تواند مورد بررسی قرار گیرد!؛ و در نهایت کار به جایی رسید که همان لاریجانی روز 14 فروردین احتمال محاکمه نظامیان انگلیسی را منتفی دانست!!!

در اینجا قصد پرداختن به این نکته را داریم که هرچند مواضع دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدا روند نسبتا مطلوبی را طی کرده است، باید به این دوستان متذکر شد که اگر انگلیسی ها به طور غیر قانونی به آّب های ایران وارد شده اند- که شده اند- طبق قوانین بین المللی جرم مرتکب شده اند و اگر این عمل با اطلاع دولت متبوعشان صورت گرفته باشد، هم دولت و هم نظامیان باید پاسخگو باشند و اگر این عمل خودسرانه باشد، نظامیان متجاوز باید پاسخگو باشند.  بنابراین  این چنین نیست که مسئله با یک عذرخواهی ساده دولت انگلیس و پذیرفتن تجاوز حل شود و نظامیان آزاد شوند. اینکه آقایان لحن خود را هر روز بهتر از دیروز کنند و بخواهند دل خود را به یک عذرخواهی آنان خوش کنند راهی است به ترکستان و مصداق ترحم بر پلنگ تیز دندان.

  آیا این جز نقض منافع ملی و خدشه وارد آمدن به اقتدار و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد