پاسخ پاپ به نامه یک روحانی ایرانی

 

نامه سید عباس حسینی قائم مقامی ، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رییس آکادمی اسلامی آلمان به پاپ بندیکت شانزدهم پیرامون سخنرانی او در مورد اسلام ، علاوه بر انعکاس در میان نخبگان فکری و مذهبی آلمان ، در روزهای اخیر واکنش نماینده رسمی پاپ در آلمان را نیز در پی داشت . وی طی نامه ای ضمن تایید محتوای سخنان قائم مقامی، اظهار کرده که نامه او را به پاپ بندیکت شانزدهم داده و پاپ نیز توضیحات همدلانه ای را برای رفع سوء تفاهم ارائه داده است.

در نامه مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به نسبت های نادرست به اسلام در سخنرانی پاپ خطاب به وی آمده است : " شبیه این سخنان پیش از این نیز در قرون وسطی از مقامات کلیسا شنیده شده بود که البته نتیجه ای جز ایجاد نفرت وخشونت انسان ها نداشت .ولی قابل باور نبود که در عصر روشنگری و آنهم به انگیزه نفی نفرت وخشونت چنین سخنانی شنیده شود . کینه ونقرت ، بذر خشونت وخشونت مادر جنایت است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب» به نقل از سایت مرکز اسلامی هامبورگ، در پاسخی که نماینده پاپ به این نامه ارسال کرده تأکید شده که نقل قولهایی که در سخنرانی پاپ از قیصر مانوئل دوم پیرامون شخصیت پیامبر اسلام صورت گرفته ، نظر شخصی پاپ نیست بلکه برداشت بسیار تند قیصر بیزانس ( روم شرقی ) می باشد .

به گفته نماینده پاپ در آلمان ، بندیکت شانزدهم در پاسخ به قائم‌مقامی نوشته است: نسبت به قرآن به عنوان کتاب مقدس یکی از بزرگترین ادیان ، احساس ادب و احترام دارم. وی افزوده است : " من می‌خواستم با قرائت متن سخن قیصرمانوئل دوم ، به اصل ارتباط میان ایمان وعقلانیت اشاره کنم . امروزه باید به طور خاص ادب و احترام به خداوند و احترام به ادیان مختلف و مکان های مقدس آنان را آموزش داد . کلیسای کاتولیک مطمئن است که ایجاد صلح و تفاهم میان انسانها و ملتها ضروری است و باید برای دستیابی سریع به آن کوشید ولازمه آن این است که ادیان وسمبل های مقدس آنها و نیز عقاید و آموزه های سایر ادیان مورد احترام قرار گیرد ."

سید عباس قائم مقامی در نامه خود خطاب به پاپ با یادآوری اینکه " در زمانه ای که صلح و تفاهم میان انسانها، خصوصا" پیروان ادیان مختلف کلید طلایی سعادت و آرامش جهان شمرده می شود صدور چنین سخنانی از جنابعالی هیچ توجیه مناسبی را بر نمی تابد "، افزوده بود : در گذشته کلیسا به نام دین وبه نام عیسی(ع) ،علم و دانش نفی گردید. آتش جنگ برافروخته و بذر کینه میان انسانها پاشیده شد. در کنار بسیاری از عالمان واندیشمندان علوم ، یهودیان و مسلمانان نیز قربانی خشونت ونفرت به نام خدا بودند . خوشبختانه بعدها رهبران کلیسا خصوصا" پاپ ژان پل دوم قدمهای موثری در راه ترمیم واصلاح گذشته برداشتند و امید بود که جنابعالی نیز راه نیمه تمام پاپ فقید را ادامه دهید .هیچ انسانی که از طبیعت سالم برخوردار باشد را نمی توان یافت که خواهان صلح وآرامش نباشد . پس باید یکی از کارکرد های مهم دین ، ارائه راهکارهایی جهت توسعه صلح و دوستی میان انسان ها باشد و هر تفسیری از دین که پیامی غیر از این داشته با شد در تقابل با انسان قرار دارد و از همان آغاز حکم به نیستی و نابودی خود را همراه دارد."

در پاسخ نماینده پاپ ،همدلی و همراهی پاپ با این بخش از نامه قائم مقامی مورد تأکید قرار گرفته و از قول او چنین آمده است: " زندگی توأم با صلح وآرامش ملتها و فرهنگهای مختلف ، صرفا" با احترام متقابل به یکدیگر وتوجه به حقوق بشر در سرتاسر دنیا امکان پذیر خواهد بود . دینداری و دین حقیقی باید از هر گونه خشونت پیراسته باشد . "

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد